Kyrkobyggnader
Snabbsökning: Öppna Stäng
Sankt Petri kyrka, Klippan
Hitta.se Koordinat: RT90: X 6225968, Y 1334429 - Decimal: 56.1333, 13.1420 Foto: Bo Johansson
 

 

FAKTA: Kyrkan invigdes 1:a söndagen i Advent 1966 av dåvarande biskopen i Lund Martin Lindström. Kyrkorummet är uppbyggt enligt det centrala kyrkorummets idé. Kvardratiskt, 18 x 18 meter. Höjden är 6 meter i öster och 5 meter i väster. Konstruktionen vilar på ett järnkors (Tao-korset eller Antioniuskorset), centralt placerat i kyrkorummet. Korset bör vara i centrum i kyrkans förkunnelse och verksamhet samt i människors liv. Innertaket är välvt i ett antal vågor och symboliserar människans andliga liv som en böljande rörelse. Byggnaden har inga fönsterbågar. Fönsterglasen är monterade på utsidan med hjälp av klammer vilket ger en känskla av att fönsterglas saknas. Alla el- och vattenledningar är monterade direkt på väggarna - inget skall döljas i kyrkan. Mittgången motsvarar gamla tiders via sacra (den heliga vägen), som leder fram till nattvardsbordet. Murarna består av hårdbränt, mörkt Helsingborgstegel, både maskin- och handslaget. Inga stenar är tillhuggna - människan duger att användas av Gud även om hon är "udda, ojämn och icke tillhuggen". Teglet är delvis plockat av arkitekt Lewerentz ur ett "skrotlager". Även människor som av andra betraktas som "skrot" duger att användas av Herren. Ljusinsläpp och belysning i kyrkan är sparsamma. För mycket naturligt ljus förstör stämningen i kyrkorummet enligt arkitekten. Därför måste lamporna ständigt vara tända när gudstjänsterna pågår. Arkitekt Lewerentz ville skapa en mjuk och varm miljö med stillhet och andakt. När man suttit en stund i kyrkan träder detaljerna fram. Stolarna är från Danmark och ursprungligen formgivna för Grundtvigskyrkan (1940) i Köpenhamn. Lösa stolar i kyrkorna är en gammal tradition och ger möjlighet att möblera om.

ARKITEKT: Arkitekt, tekt.dr. Sigurd Lewerentz (1885-1075) var 77 år när han ombads skapa S:t Petri kyrka. Bakom sig hade han, förutom studier vid Chalmers, de många årens samlade erfarenhet, som han nu kunde förverkliga. Vital, kunnig, självständig, oberoende av alla arkitektoniska traditioner och stilar gick han till verket. Han satsade hela sin konstnärliga lidelse i uppgiften. Det han skapade är inte en ritbordsprodukt. Varje tegelstens placering är bestämd antingen direkt av honom eller indirekt genom de förhållningsregler han gav hantverkarna. Arkitektens vakande öga följde ständigt arbetet på byggplatsen.

NÅDENS SKÅLAR: Utanför kyrkan, på förgården, ligger stenskulpturen "Nådens skålar" av skulptören Christian Berg. Skulpturen invigdes vid kyrkans tioårsjubileum av biskop Olle Nivenius. Den uppåtvända skålen: Vi tar emot Guds nåd. Den neråtvända skålen: Vi ger vidare år människor det vi fått ta emot av Gud.
Bild 1


Bild 2


Bild 3


Bild 4


Bild 5


Bild 6

Bild 7


Bild 8


Bild 9



Andreaskapell (Bild 1)
Altare i vapenhuset är ett gammalt kristet bruk från 300-talet. Vid sidan om altaret finns ett mindre kors i smide utformat som Livets träd med Kristi fem sår i rött glas. En murad stenbänk delar av rummet. Votivskeppet Holland, som hänger i taket, är från nordvästra Skåne.

Altare (Bild 3)
Prästen står vid nattvardsfirande bakom altaret vänd mot församlingen. Golvet sluttar fram mot altaret för att hjälpa den tveksamme fram till nattvardsbordet. Genom de skorstensliknande lanterninerna i kyrktaket strömmar ett armt himmelsljus över processionsvägen fån sakristian till altaret. Den kristnes liv är en daglig vandring i Guds ljus.

Orgel (Bild 5)
Orgeln är placerad längst fram till vänster i kyrkan, har 15 stämmor och byggdes 1972 av P G Andersen från Köpenhamn. Kör och orgel kan delta naturligt i gudstjänsten enligt "circumstantes" - det centrala kyrkorummets idé.

Dopfunt (Bild 2)
Dopplatsen är belägen vid kyrkans ingång. Dopplatsen är utformad som en klippa och golvet buktar uppåt. Sprickan i golvet symbiliserar händelsen där Moses med sin stav slog på klippan som brast så att vatten strömmade fram. Vid dopet står prästen på en plats som markerats med ett kors i golvet. Dopfunten betår av en vit mussla från Indiska oceanen. Det ständiga droppandet understryker att Guds nåd aldrig tar slut.

Gobeläng (Bild 4)
I kyrkorymmet hänger en gobeläng, formgiven av "X:et", professor Sven Erixon och vävd av textilkonstnärinnan Barbro Nilsson. Gobelängen har två sidor: Den röda "Passionssidan" och den blå "Uppståndelsesidan".

Sakristian (Bild 6)
Den är belägen i klocktornet och har ett beredelsealtare med ett krucifix av elfenben, utfört av konstnären Christian Berg. Vid sidan om altaret finns en piscina i vilken det överblivna nattvardsvinet slås för att rinna ner i vigd jord. På sakristians motsatta vägg hänger en Petrustavla, ett verk av konstnären Erik Olsson i Halmstadsgruppen.

Predikstol (Bild 7)
Predikstol och altare bildar en enhet. Kyrkorummet är uppbyggt för att man ska kunna fira gudstjänst enligt Luthers tankar om det nära sambandet mellan predikan och altartjänst.

Biskopsstol (Bild 8)
Biskopsstolen (catedra) eller biskopstronen, belägen bakom altaret, är kanske den första i sitt slag i en evangelisk kyrka efter reformationen.

Prästbänk (Bild 9)
Prästbänk (clerusbänk) har en urkristen bakgrund från 200-talet.

Källa: Bilder och text, Informationsbroschyr från Klippans församling.