|
|
Snabbsökning:
Öppna
Stäng
|
Sankt Petri kyrka, Klippan |
|
Hitta.se
|
Koordinat: RT90: X 6225968, Y 1334429 - Decimal: 56.1333, 13.1420
|
Foto: Bo Johansson
|
|
|
FAKTA: Kyrkan invigdes 1:a söndagen i Advent 1966
av dåvarande biskopen i Lund Martin Lindström. Kyrkorummet
är uppbyggt enligt det centrala kyrkorummets idé. Kvardratiskt,
18 x 18 meter. Höjden är 6 meter i öster och 5 meter
i väster. Konstruktionen vilar på ett järnkors (Tao-korset
eller Antioniuskorset), centralt placerat i kyrkorummet. Korset bör
vara i centrum i kyrkans förkunnelse och verksamhet samt i människors
liv. Innertaket är välvt i ett antal vågor och symboliserar
människans andliga liv som en böljande rörelse. Byggnaden
har inga fönsterbågar. Fönsterglasen är monterade
på utsidan med hjälp av klammer vilket ger en känskla
av att fönsterglas saknas. Alla el- och vattenledningar är
monterade direkt på väggarna - inget skall döljas
i kyrkan. Mittgången motsvarar gamla tiders via sacra (den heliga
vägen), som leder fram till nattvardsbordet. Murarna består
av hårdbränt, mörkt Helsingborgstegel, både
maskin- och handslaget. Inga stenar är tillhuggna - människan
duger att användas av Gud även om hon är "udda,
ojämn och icke tillhuggen". Teglet är delvis plockat
av arkitekt Lewerentz ur ett "skrotlager". Även människor
som av andra betraktas som "skrot" duger att användas
av Herren. Ljusinsläpp och belysning i kyrkan är sparsamma.
För mycket naturligt ljus förstör stämningen i
kyrkorummet enligt arkitekten. Därför måste lamporna
ständigt vara tända när gudstjänsterna pågår.
Arkitekt Lewerentz ville skapa en mjuk och varm miljö med stillhet
och andakt. När man suttit en stund i kyrkan träder detaljerna
fram. Stolarna är från Danmark och ursprungligen formgivna
för Grundtvigskyrkan (1940) i Köpenhamn. Lösa stolar
i kyrkorna är en gammal tradition och ger möjlighet att
möblera om.
ARKITEKT: Arkitekt, tekt.dr. Sigurd Lewerentz (1885-1075)
var 77 år när han ombads skapa S:t Petri kyrka. Bakom sig
hade han, förutom studier vid Chalmers, de många årens
samlade erfarenhet, som han nu kunde förverkliga. Vital, kunnig,
självständig, oberoende av alla arkitektoniska traditioner
och stilar gick han till verket. Han satsade hela sin konstnärliga
lidelse i uppgiften. Det han skapade är inte en ritbordsprodukt.
Varje tegelstens placering är bestämd antingen direkt av
honom eller indirekt genom de förhållningsregler han gav
hantverkarna. Arkitektens vakande öga följde ständigt
arbetet på byggplatsen.
NÅDENS SKÅLAR: Utanför kyrkan, på
förgården, ligger stenskulpturen "Nådens skålar"
av skulptören Christian Berg. Skulpturen invigdes vid kyrkans
tioårsjubileum av biskop Olle Nivenius. Den uppåtvända
skålen: Vi tar emot Guds nåd. Den neråtvända
skålen: Vi ger vidare år människor det vi fått
ta emot av Gud.
Andreaskapell (Bild 1)
Altare i vapenhuset är ett gammalt kristet bruk från 300-talet.
Vid sidan om altaret finns ett mindre kors i smide utformat som Livets
träd med Kristi fem sår i rött glas. En murad stenbänk
delar av rummet. Votivskeppet Holland, som hänger i taket, är
från nordvästra Skåne.
Altare (Bild 3)
Prästen står vid nattvardsfirande bakom altaret vänd
mot församlingen. Golvet sluttar fram mot altaret för att
hjälpa den tveksamme fram till nattvardsbordet. Genom de skorstensliknande
lanterninerna i kyrktaket strömmar ett armt himmelsljus över
processionsvägen fån sakristian till altaret. Den kristnes
liv är en daglig vandring i Guds ljus.
Orgel (Bild 5)
Orgeln är placerad längst fram till vänster i kyrkan,
har 15 stämmor och byggdes 1972 av P G Andersen från Köpenhamn.
Kör och orgel kan delta naturligt i gudstjänsten enligt
"circumstantes" - det centrala kyrkorummets idé.
Dopfunt (Bild 2)
Dopplatsen är belägen vid kyrkans ingång. Dopplatsen
är utformad som en klippa och golvet buktar uppåt. Sprickan
i golvet symbiliserar händelsen där Moses med sin stav slog
på klippan som brast så att vatten strömmade fram.
Vid dopet står prästen på en plats som markerats
med ett kors i golvet. Dopfunten betår av en vit mussla från
Indiska oceanen. Det ständiga droppandet understryker att Guds
nåd aldrig tar slut.
Gobeläng (Bild 4)
I kyrkorymmet hänger en gobeläng, formgiven av "X:et",
professor Sven Erixon och vävd av textilkonstnärinnan Barbro
Nilsson. Gobelängen har två sidor: Den röda "Passionssidan"
och den blå "Uppståndelsesidan".
Sakristian (Bild 6)
Den är belägen i klocktornet och har ett beredelsealtare
med ett krucifix av elfenben, utfört av konstnären Christian
Berg. Vid sidan om altaret finns en piscina i vilken det överblivna
nattvardsvinet slås för att rinna ner i vigd jord. På
sakristians motsatta vägg hänger en Petrustavla, ett verk
av konstnären Erik Olsson i Halmstadsgruppen.
Predikstol (Bild 7)
Predikstol och altare bildar en enhet. Kyrkorummet är uppbyggt
för att man ska kunna fira gudstjänst enligt Luthers tankar
om det nära sambandet mellan predikan och altartjänst.
Biskopsstol (Bild 8)
Biskopsstolen (catedra) eller biskopstronen, belägen bakom altaret,
är kanske den första i sitt slag i en evangelisk kyrka efter
reformationen.
Prästbänk (Bild 9)
Prästbänk (clerusbänk) har en urkristen bakgrund från
200-talet.
Källa: Bilder och text, Informationsbroschyr från Klippans församling.
|
|
|